Menu główne
POLSKI USTNIE
Bibliografia powinna zostać oddana nie później niż 4 tygodnie przed terminem egzaminu.
Jak powinna wyglądać?
Bibliografia, to uporządkowany spis źródeł (książek lub innych dokumentów dotyczących tematu).
Powinna być opracowywana zgodnie z normami: PN-ISO-690:2002 (określającymi zawartość, formę i strukturę bibliografii) i PN-ISO-2:1999 (dotyczącymi dokumentów elektronicznych). Jednak na potrzeby prezentacji maturalnej wystarczy skrócony opis bibliograficzny.
Wszystkie pozycje powinny być uporządkowane i ponumerowane w kolejności alfabetycznej lub w kolejności cytowania w prezentacji. Jeśli wykorzystujemy dużą ilość różnorodnych pozycji, możliwe jest pogrupowanie źródeł wg rodzaju dokumentów, np.: utwory literackie, reprodukcje obrazów, filmy, itp.
W przypadku bibliografii przygotowywanej na potrzeby egzaminu maturalnego, tworzymy dwie listy:
Oto przykłady opisu bibliograficznego poszczególnych pozycji i niezbędnych elementów:
A. Opis książki powinien zawierać:
Przykłady:
1. Mickiewicz A., Dziady. Część II, [w:] Mickiewicz A. Dziady, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2009.
2. Nosowska D., Leksykon motywów literackich, Wydawnictwo Park Sp.z o.o., Bielsko-Biała 2004, ISBN 83-7266-366-1
3. Drabarek B., Falkowski J., Rowińska I., Szkolny słownik motywów literackich. Wydanie 4, Wydawnictwo KRAM, Warszawa 2004, ISBN 83-86075-72-4
B. Opis czasopisma powinien zawierać:
Przykłady:
1. Kopacz Grzegorz, Z prokuratora adwokat, "Press" 2003, nr 9, s. 32-35
C. Opis dokumentu elektronicznego, strony internetowej powinien zawierać:
Przykłady:
1. Kopaliński Władysław, Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych [CD-ROM], Wersja 1.03.16. Łódź, PRO-media CD, 1998, ISBN: 83-7231-731-3
2. Sawiski Lew, Czy pokemony mogą chodzić do szkoły? Dostępny w World Wide Web: http://www.vulcan.edu.pl/biblioteka/ archiwum/2001/05/ czy_pokemony.html
Opracowano na podstawie: Biblioteka w szkole, 2004, nr 11