Menu główne
POLSKI USTNIE
KRYTERIA OCENIANIA EGZAMINU USTNEGO
PREZENTACJA | ROZMOWA | pkt. | JĘZYK | ||||
REALIZACJA TEMATU | KOMPOZYCJA WYPOWIEDZI | ||||||
- zna, rozumie i na ogół
poprawnie interpretuje
materiał rzeczowy - trafnie dobiera materiał rzeczowy - prezentuje podstawowe zagadnienia w związku z tematem (rozumie temat) - podejmuje częściowo udaną argumentację - poprawnie odtwarza interpretacje, sądy, opinie; formułuje na ogół poprawne wnioski - wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga) |
1 | - buduje wypowiedź na ogół
uporządkowaną i spójną (dopuszczalne zachwiania logicznego ciągu lub proporcji poszczególnych części wypowiedzi) |
1 | - formułuje na ogół
adekwatne do
pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze |
2 | - przestrzega zasad poprawności
właściwych
dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni (dopuszczalne usterki językowe) - posługuje się stylem komunikatywnym, stosownym do sytuacji (dopuszczalna schematyczność), wystarczającym słownictwem - posługuje się terminologią specjalistyczna w zakresie niezbędnym do realizacji tematu |
2 |
- zna i rozumie materiał rzeczowy,
poprawnie go
interpretuje, wykorzystując podstawowe konteksty (o ile temat tego wymaga) - wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał rzeczowy (selekcjonuje materiał) - prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat) - jasno formułuje główną myśl wypowiedzi i trafnie dobiera argumenty - formułuje wnioski, sądy i opinie - funkcjonalnie wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga) |
2 | - buduje wypowiedź
zorganizowaną, tzn. z wyraźnym punktem wyjścia, uporządkowaną argumentacją i logicznym wnioskiem (zakończeniem) - buduje wypowiedź spójną, o właściwych proporcjach; umiejętnie gospodaruje czasem |
2 | - formułuje na ogół adekwatne
do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze - uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy); uczestniczy w rozmowie - dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi |
5 | - przestrzega zasad poprawności
właściwych
dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni (dopuszczalne usterki językowe) - posługuje się komunikatywnym, stosownym do sytuacji stylem - posługuje się słownictwem stosownym i zróżnicowanym - przestrzega zasad etykiety językowej - posługuje się terminologią właściwą do realizacji tematu - stosuje środki językowe typowe dla rozmowy |
4 |
- zna i rozumie wybrany materiał,
wnikliwie go
interpretuje, przywołując różnorodne konteksty - wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał (selekcjonuje materiał) - prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat) - formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, hierarchizuje argumenty - formułuje wnioski, sądy i opinie, wartościuje; uogólnia, syntetyzuje - funkcjonalnie wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga) |
3 | - formułuje na ogół adekwatne
do pytań i poprawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze - przekonująco uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy), swobodnie uczestniczy w rozmowie - dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi |
7 | - przestrzega zasad poprawności
właściwych
dla języka mówionego w zakresie: ortofonii , fleksji, leksyki, frazeologii, składni - posługuje się komunikatywnym, stosownym do sytuacji stylem; bogatym słownictwem - przestrzega zasad etykiety językowej - posługuje się terminologią specjalistyczną - stosuje środki językowe typowe dla rozmowy |
6 | ||
- przestrzega zasad poprawności
właściwych
dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni - posługuje się stylem stosownym do sytuacji, komunikatywnym, o wyraźnych cechach indywidualnych - przestrzega zasad etykiety językowej - posługuje się bogatym słownictwem, posługuje się bogatą terminologią (unikając pseudonaukowości) - swobodnie stosuje środki językowe typowe dla rozmowy |
8 |
Uwaga: punkty
przyznaje się za całość opisaną na danym poziomie, nie przyznaje się
punktów cząstkowych. Wytłuszczone zostały kryteria,
które zdający musi spełnić,
aby uzyskać liczbę
punktów z danego poziomu. Jeśli wypowiedź zdającego nie
spełnia kryteriów opisanych na poziomie I, nie przyznaje się
punktów. Wypowiedź zdającego
może być oceniona
np. tak: za sposób realizacji tematu – 3pkt, za
kompozycję wypowiedzi – 2pkt, za rozmowę – 5pkt, za
język – 8pkt, razem 18pkt na 20 możliwych
do uzyskania.