Matura


Idź do treści

Kryteria

POLSKI USTNIE

KRYTERIA OCENIANIA EGZAMINU USTNEGO 

PREZENTACJA ROZMOWA pkt. JĘZYK
REALIZACJA TEMATU KOMPOZYCJA WYPOWIEDZI
- zna, rozumie i na ogół poprawnie interpretuje
materiał rzeczowy
- trafnie dobiera materiał rzeczowy
- prezentuje podstawowe zagadnienia w związku
z tematem (rozumie temat)
- podejmuje częściowo udaną argumentację
- poprawnie odtwarza interpretacje, sądy, opinie;
formułuje na ogół poprawne wnioski
- wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego
wymaga)
1 - buduje wypowiedź na ogół
uporządkowaną i spójną
(dopuszczalne zachwiania
logicznego ciągu lub
proporcji poszczególnych
części wypowiedzi)
1 - formułuje na ogół adekwatne do
pytań i poprawne merytorycznie
odpowiedzi, wykorzystując
przygotowaną bibliografię i/lub
materiały pomocnicze
2 - przestrzega zasad poprawności właściwych
dla języka mówionego w zakresie: ortofonii,
fleksji, leksyki, frazeologii, składni
(dopuszczalne usterki językowe)
- posługuje się stylem komunikatywnym,
stosownym do sytuacji (dopuszczalna
schematyczność), wystarczającym
słownictwem
- posługuje się terminologią specjalistyczna w
zakresie niezbędnym do realizacji tematu
2
- zna i rozumie materiał rzeczowy, poprawnie go
interpretuje, wykorzystując podstawowe
konteksty (o ile temat tego wymaga)
- wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie
dobrany materiał rzeczowy (selekcjonuje
materiał)
- prezentuje zagadnienia w ścisłym związku
z tematem (rozumie temat)
- jasno formułuje główną myśl wypowiedzi i trafnie
dobiera argumenty
- formułuje wnioski, sądy i opinie
- funkcjonalnie wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile
temat tego wymaga)
2 - buduje wypowiedź
zorganizowaną, tzn.
z wyraźnym punktem
wyjścia, uporządkowaną
argumentacją i logicznym
wnioskiem (zakończeniem)
- buduje wypowiedź spójną,
o właściwych proporcjach;
umiejętnie gospodaruje
czasem
2 - formułuje na ogół adekwatne
do pytań i poprawne
merytorycznie odpowiedzi,
wykorzystując przygotowaną
bibliografię i/lub materiały
pomocnicze
- uzasadnia własne stanowisko
(rozumie stanowisko rozmówcy);
uczestniczy w rozmowie
- dostosowuje do pytania stopień
szczegółowości (ogólności)
odpowiedzi
5 - przestrzega zasad poprawności właściwych
dla języka mówionego w zakresie: ortofonii,
fleksji, leksyki, frazeologii, składni
(dopuszczalne usterki językowe)
- posługuje się komunikatywnym, stosownym
do sytuacji stylem
- posługuje się słownictwem stosownym
i zróżnicowanym
- przestrzega zasad etykiety językowej
- posługuje się terminologią właściwą do realizacji
tematu
- stosuje środki językowe typowe dla rozmowy
4
- zna i rozumie wybrany materiał, wnikliwie go
interpretuje, przywołując różnorodne konteksty
- wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie
dobrany materiał (selekcjonuje materiał)
- prezentuje zagadnienia w ścisłym związku
z tematem (rozumie temat)
- formułuje i rozwiązuje problemy badawcze,
hierarchizuje argumenty
- formułuje wnioski, sądy i opinie, wartościuje;
uogólnia, syntetyzuje
- funkcjonalnie wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile
temat tego wymaga)
3 - formułuje na ogół adekwatne
do pytań i poprawne
merytorycznie odpowiedzi,
wykorzystując przygotowaną
bibliografię i/lub materiały
pomocnicze
- przekonująco uzasadnia własne
stanowisko (rozumie stanowisko
rozmówcy), swobodnie uczestniczy
w rozmowie
- dostosowuje do pytania stopień
szczegółowości (ogólności)
odpowiedzi
7 - przestrzega zasad poprawności właściwych
dla języka mówionego w zakresie: ortofonii ,
fleksji, leksyki, frazeologii, składni
- posługuje się komunikatywnym, stosownym
do sytuacji stylem; bogatym słownictwem
- przestrzega zasad etykiety językowej
- posługuje się terminologią specjalistyczną
- stosuje środki językowe typowe dla rozmowy
6
- przestrzega zasad poprawności właściwych
dla języka mówionego w zakresie: ortofonii,
fleksji, leksyki, frazeologii, składni
- posługuje się stylem stosownym do sytuacji,
komunikatywnym, o wyraźnych cechach
indywidualnych
- przestrzega zasad etykiety językowej
- posługuje się bogatym słownictwem,
posługuje się bogatą terminologią (unikając
pseudonaukowości)
- swobodnie stosuje środki językowe typowe
dla rozmowy
8







Uwaga: punkty przyznaje się za całość opisaną na danym poziomie, nie przyznaje się punktów cząstkowych. Wytłuszczone zostały kryteria, które zdający musi spełnić,
aby uzyskać liczbę punktów z danego poziomu. Jeśli wypowiedź zdającego nie spełnia kryteriów opisanych na poziomie I, nie przyznaje się punktów. Wypowiedź zdającego
może być oceniona np. tak: za sposób realizacji tematu – 3pkt, za kompozycję wypowiedzi – 2pkt, za rozmowę – 5pkt, za język – 8pkt, razem 18pkt na 20 możliwych
do uzyskania.

Szukaj

Powrót do treści | Wróć do menu głównego