Menu główne
POLSKI PISEMNIE
Poziom podstawowy
Arkusz na poziomie podstawowym składa się z dwóch części:
a) części sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu,
b) części sprawdzającej umiejętność pisania własnego tekstu.
Część sprawdzająca rozumienie czytanego tekstu zawiera:
a) tekst (do 1000 słów),
b) test (zadania otwarte i zamknięte) z miejscami na wpisanie odpowiedzi.
Tekst służący do sprawdzenia umiejętności czytania będzie:
a) publicystyczny lub popularnonaukowy,
b) przejrzyście skonstruowany,
c) napisany staranną polszczyzną,
d) nieobrażający uczuć i światopoglądu zdającego.
Pytania testu sprawdzającego rozumienie czytanego tekstu mogą dotyczyć:
a) poziomu znaczeń, czyli:
b) poziomu struktury, czyli:
c) poziomu komunikacji, czyli:
Część sprawdzająca umiejętność pisania własnego tekstu zawiera:
a) dwa tematy wypracowania do wyboru,
b) strony przeznaczone na napisanie wypracowania.
Poziom rozszerzony
Arkusz na poziomie rozszerzonym zawiera dwa zadania sprawdzające umiejętność pisania tekstu własnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym
Egzamin na poziomie rozszerzonym różni się od egzaminu na poziomie podstawowym zakresem sprawdzanych umiejętności i rodzajem zadań.
Na obu poziomach egzaminu sprawdzającego umiejętność pisania punktem wyjścia abiturienta jest tekst (do 1000 słów), zawarty w arkuszu egzaminacyjnym.
Na poziomie podstawowym tematy są redagowane w odniesieniu do jednego lub więcej utworów literackich albo fragmentu/fragmentów utworów literackich w rozdziale egzaminacyjne i zobowiązują do odczytania/utworów głównie na poziomie idei. Tematy będą zawierać polecenie,: zanalizowania, zinterpretowania, porównania, skomentowania, napisania opinii problemie zawartym w tekście oraz jej uzasadnienia, scharakteryzowania bohatera jego kreacji, języka utworu, prądu, zjawiska typowego dla epoki.
Na poziomie rozszerzonym tematy są redagowane na podstawie jednegowięcej tekstów albo fragmentów tekstów i zobowiązują do odczytania/utworów zarówno na poziomie idei, jak i organizacji. Tematy będą zawierać
polecenie, np.: zanalizowania i zinterpretowania tekstów, interpretowania tekstuwe wskazanym kontekście, np.: filozoficznym, historycznoliterackim,, kontekście utworów literackich wymienionych w rozdziale , porównania tekstów, wyrażenia własnej opinii na temat tekstówi problemów w nich zawartych oraz uzasadnienia jej, przeanalizowaniaęzyka tekstu, polemizowania z poglądem wyrażonym w tekście.
W trakcie pisania egzaminu zdający mogą korzystać ze słownika ortograficznego, słownika poprawnej polszczyzny.
Wypracowanie maturalne zdającego nie powinno być nie krótsze niż około 250 słów.
W wypracowaniu krótszym niż około 250 słów będzie oceniane tylko rozwinięcie tematu, natomiast styl, kompozycja, zapis i język pracy nie będą oceniane.
Podmenu